Dwujezdniowy odcinek nowej Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu - otwarty
Jak poinformował w piątek dyrektor krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Maciej Ostrowski, nowa trasa między Rdzawką i Nowym Targiem będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Realizuje ją od czerwca 2020 r. firma Intercor kosztem prawie 995 mln zł.
16-kilometrowy odcinek dwupasmowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem przebiega w nowym śladzie. Trasa pozwala na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często w sezonie turystycznym tworzyły się korki. Po otwarciu tego odcinka, cała Zakopianka między Krakowem a Nowym Targiem jest drogą dwujezdniową i dwupasmową.
Kierowcy jadący od strony Tatr i Pienin na nową trasę mogą wjechać na dwóch węzłach – Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) i Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską). Funkcjonuje także węzeł Obidowa, a w budowie wciąż pozostanie węzeł Klikuszowa, który połączy obie Zakopianki – starą i nową.
W związku z tym po uruchomieniu nowej trasy zmieniła się organizacja ruchu w jej rejonie - nie ma możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach – w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu jest możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę.
Nowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie jest drogą ekspresową klasy S, a drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Maksymalna dozwolona prędkość docelowo będzie tu wynosiła do 100 km/h. Przez trudny, górski teren w jej przebiegu znalazły się ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy. Na odcinku zlokalizowano także przystanki autobusowe.
Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad, z których 12 ma długość ponad 100 m. Najdłuższa estakada, która ma 687 m długości, powstała nad miejscowością Lasek - w najwyższym miejscu jezdnia biegnie tam na wysokości 24 m nad ziemią. Kolejna estakada ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.
W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. i jest to obecnie najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce.
Według informacji przekazanych przez GDDKiA na ostatnim odcinku Zakopianki, czyli od Nowego Targu do Zakopanego kontynuowane są prace projektowe. Będzie to przebudowa istniejącego odcinka drogowego, czyli zmodernizowana zostanie obecna trasa, tak żeby poprawić bezpieczeństwo i przepustowość. Prace budowlane na tym odcinku są planowane na rok 2028.(PAP)
rgr/ aop/