Sprzedając na Vinted straciła ponad 3 tysiące złotych
Do nowotarskiej komendy zgłosiła się kobieta, która została oszukana podczas sprzedaży na internetowej platformie handlowej Vinted. Pokrzywdzona wystawiła do sprzedaży spodnie o wartości 20 złotych. Bardzo szybko skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem i przekonała kobietę, że aby otrzymać pieniądze na konto musi „wejść” w przesłany w wiadomości link i zalogować się na stronę banku. Tu sprzedająca popełniła błąd. Kliknęła w przesłany w wiadomości link prowadzący do strony przypominającej stronę aukcyjną, wybrała z listy swój bank i niczego nie podejrzewając – na fałszywej stronie banku - wpisała login, hasło, numer pesel oraz numer karty kredytowej. Tymczasem oszust mając podgląd na jej hasła na tej fałszywej stronie, zalogował się na jej rzeczywiste konto bankowe i wykonał przelew na ponad 3 tysiące złotych.
Pamiętaj!
Sprzedając w Internecie również możesz zostać oszukany. Nie klikaj w linki przesłane w wiadomościach otrzymanych od „kupców” kierujące do płatności. Czytaj uważnie SMS-y autoryzacyjne.
Nie wolno reagować na prośby o zalogowanie się do konta bankowego, podania hasła jednorazowego lub jakiegokolwiek identyfikatora, loginu do banku.
Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie. Sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak.
Nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta.
Najbezpieczniej jest wpisać samodzielnie adres internetowy strony danego serwisu ogłoszeniowego lub banku. Sprawdzajmy zawsze, czy witryna jest bezpieczna.
Jeżeli staniesz się ofiarą przestępstwa, należy niezwłocznie skontaktować się telefonicznie z swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej.